Giant Contend SL 1

Giant Contend SL 1- Comfortabele beginners racefiets [7000 km review]

De Giant Contend SL 1 is de racefiets waar ik in 2017 veel mee gereden heb. Met extra comfort en een goede prijs-kwaliteit verhouding is het een aantrekkelijke fiets. Het frame, de voorvork en de specifieke zadelpen zijn hetzelfde als in 2019, waardoor deze review nog steeds actueel is.

In 2016 was ik met een Giant Defy naar de Noordkaap gefietst en die was enorm goed bevallen. De Contend had een betere afmontage en een mooiere afwerking. Dus de verwachtingen waren hoog.

Een andere framemaat

De oude Defy was een maat ML, maar voor de Contend koos ik voor maat M. Deze kleinere maat geeft in combinatie met een wat langere stuurpen een diepere agressieve zithouding geven. Dit zorgt voor een betere krachtoverbrenging en een betere aerodynamica. Ook steekt de zadelpen wat verder uit. Dit dempt trillingen beter.

De kleinere maat voelde wat directer en wat wendbaarder aan. Ook het feit dat de achtervork van een Contend 1 cm korter is, draagt daar natuurlijk aan bij.  Met een 13 cm stuurpen valt de Contend in maat M net iets langer dan een gewone ML. De zithouding is dan prima. Het stuurgedrag voelt wel wat anders aan. Je moet een iets langere stuurpen ook een wat grotere hoek maken met je armen, maar dat went snel.

Wat extra comfort 

Het mooie van de Giant Contend SL 1 is de D Fuse zadelpen. Deze carbon zadelpen is D vormig en heeft een platte achterkant. Hierdoor kan hij iets flex geven en dempt hij trillingen van het wegdek. De Giant Contend SL  kan zich qua comfort daardoor meten met de carbon endurance modellen. Van de flex heb je geen last tenzij je ook een hele strakke asfalt weg vol gas wil geven. Zwaardere rijders (van boven de 90 kg) ervaren meer flex en ook voor hen kan die flex onprettig zijn.

De Shimano 105 schakelgroep schakelt erg prettig. Wel jammer is dat Giant niet de originele Shimano 105 remhoeven gemonteerd heeft. De remmen voelen daardoor wat slapper aan. Je komt wat later tot stilstand en je moet meer kracht zetten met knijpen. Niet echt fijn dus.

De Giant wielen PR-2 banden zijn merkbaar een bezuiniging op de fiets. De wielen voelen niet echt stijf aan. Daardoor had ik al snel de wielen geupgrade. De Giant P-SL 1 banden presteerden wel boven verwachting. De eerste lekke band liet 2000km op zich wachten en de grip is meer dan in orde. Ook voelen ze niet stug aan. En met 25mm was het comfort dik in orde.

Verschillen met de Giant Contend SL 1 2019

Het 2019 model heeft dus hetzelfde frame, voorvork en speciale D-Fuse zadelpen en die nieuwe Shimano 105 R7000 groepset is een doorontwikkeling van de gemonteerde 105 5800 serie. De schakelprestaties zullen dus nog wat beter zijn.

Nog steeds heeft Giant wat bezuinigd op de remmen. De wielen zijn wel vernieuwd en er worden nu standaard tubeless banden gemonteerd. Redelijk uniek is dat ze ook echt tubeless zijn en niet alleen tubeless ready. Je rijdt dus gelijk zonder binnenband.

Is de Giant Contend SL 1 een aanrader?

Ja als je een comfortabele allround racefiets zoekt is het een aanrader. Rijders boven de 90 kg moeten misschien wel even goed nagaan of ze inderdaad wat meer flex in de zadelpen willen en of ze met de wat mindere remmen genoegen nemen.

De zithouding is met de standaard stuurpen lekker rechtop en comfortabel. Waardoor ook lange afstand rijders enorm veel plezier van deze racefiets zullen hebben.

Vergelijkbare berichten

2 reacties

  1. Leuke review.
    Nu ben ik nieuwschierig wat je lengte is aangezien ik ook voor de medium heb gekozen. Ben zelf 182 en heb op beide even een ritje gemaalt. M voelde voor mij veel natuurlijker.

    Groeten Sander.

    1. Dankjewel Sander,

      Ik ben zelf 184 en had wel een langere stuurpen nodig om goed uit te komen. Voor de Contend had ik een Defy en dat was een maat ML. Ook vanwege de net iets langere achtervork en natuurlijk de langere wielbasis van de grotere maat voelde die wat stabieler aan. Op de Contend met langere stuurpen had ik meer gewicht op mn voorwiel en een wat directer gevoel qua sturen. Voor lekker toeren zou ik weer voor een ML gaan, ook vanwege de wat hogere balhoofdsbuis. Maar om lekker gas te geven en wat dieper zitten was de M beter.

      Groet,

      Bas

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.