Giant Propel Advanced 2 disc [5000 km review]

Naast mijn Koga Colmaro wilde ik graag een snelle racefiets. Al snel viel mijn oog op de Giant Propel Advanced 2 disc. Eigenlijk een Duits model, maar gelukkig toch te verkrijgen. Met dezelfde vormgeving als de hoogste Propel Advanced SL, maar met een relatief lage prijs. Zeker voor een racefiets met schijfremmen met alles geïntegreerd. Met deze fiets heb ik dit jaar al veel trainingstochten gereden en Race Around The Netherlands. 

Het (gebrek aan) comfort

De Propel staat natuurlijk niet echt bekend als comfortabele fiets. Het stijve en aerodynamische frame doet flinke compromissen qua comfort. Maar hoe erg is het gesteld met het comfort? 

De eerste lange rit met deze Propel was ‘rondje IJsselmeer’ (Strava link). Met ongeveer 6 bar in de banden voelde hij wel hard aan. Het liefst heb ik een fiets die net wat minder hard aan voelt. Maar het gevoel van snelheid compenseerde het mindere comfortabele gevoel. Nergens kreeg ik last van pijntjes, net comfortabel genoeg dus. En ook de laatste 100 kilometer voelde de Propel nog goed aan. Een hele opluchting. 

Giant Gavia tubeless banden

De ritten erna bleek dat de bandendruk cruciaal is bij de Giant Propel. Met relatief weinig druk in de tubeless banden (zo’n 5.5 – 6 bar in de 25mm band) voelt de Propel prettig aan. Met meer dan 7 bar dan voel je veel meer van alle kleine hobbeltjes en kan het onplezierig worden. 

Gelukkig heeft Giant standaard tubeless banden gemonteerd waar je met weinig druk kunt rijden, zonder het risico van stootlek. De Giant Gavia banden zijn wat goedkopere banden. Toch gaven ze goede grip en voelden niet heel stug. Vermoedelijk zal het feit dat ze tubeless zijn daaraan hebben bijgedragen. Ik heb 1500 km met deze banden gereden en zelfs met weinig sealant helemaal geen lek gereden. 

Bandenupgrade

Toch zouden een paar snelle high-end banden wel passen bij het karakter van deze racefiets. Ook kun je met een paar 28mm banden nog wat aan comfort winnen. Let wel op dat de 28mm banden niet veel groter vallen dan 28mm. Een Grand Prix 4000 28mm gaat vermoedelijk niet passen. 

Schakelen

De Shimano 105 groepset is kwalitatief enorm goed. En alle kabels gaan mooi door het stuur en het frame heen. Deze integratie een dik pluspunt van Giant, want het ziet er enorm gaaf uit. Ook schijnen de kabels nog 1 of 2 watt weerstand te geven. Die bespaar je op deze Propel ook maar mooi. 

Maar alle kronkels die de kabels moeten maken komen de schakelprestaties niet ten goede. Bij deze Propel merk je dat hij wel precies schakelt, maar dat de kabel iets meer frictie geeft waardoor het iets minder soepel gaat. 

Het remmen met de schijfremmen ging gewoon goed. Ondanks dat Giant heeft bezuinigd op tektro schijven, voelt de remkracht prima aan. Giant kiest in tegenstelling tot veel andere fabrikanten voor 140 mm schijven. De 160mm schijven hebben merkbaar een grotere hefboom en daardoor een betere remkracht. 

De Giant PA-2 wielset

Giant heeft haar eigen PA-2 wielset in deze Propel gezet. Onder dezelfde naam hadden ze de jaren ervoor ook eigen wielen in de velgrem Propel racefietsen gezet. Deze schijfremversie lijkt hoger en breder. Het komt de looks in ieder geval wel ten goede. Het lijken bijna carbon wielen.

De naven zijn van Giant en ‘made by Formula’. Duidelijk is wel dat Giant hier wat op bezuinigd heeft. De spaken komen van Sapim. Helaas zijn deze rond wat de looks en aerodynamica niet ten goede komt. Met 28 spaken in het voor- en achterwiel heb je wel een sterke wielset. 

Is de Giant Propel Advanced 2 disc een aanrader?

Als je een snelle carbon racefiets zoekt om op de vlakke wegen extra snel te rijden is dit echt een aanrader. De snelheid gaat wel wat ten koste van het comfort, maar met de tubeless banden zal dit voor velen niet een groot probleem zijn. 


Ook het gewicht is met 9 kg (volgens Giant in de standaard configuratie) wat hoger dan die van andere carbon racefietsen. Echt voor de vlakke wegen dus. 

Vergeleken met andere aeroracers met schijfremmen is deze Giant Propel wel echt heel scherp geprijsd met een adviesprijs van 2499. De semi-hoge wielen en de interne kabeldoorvoer geven hem dezelfde looks als veel duurdere varianten. 

Similar Posts

8 Comments

  1. Hi,

    I read your article. It’s very good 🙂
    What do you think about the colour?
    I’m afraid, that the vibrant green is too aggressive.
    But at some pics it looks more like a darkish green. Is that true?

    1. Hi Jan,
      Nice to hear you enjoyed the article.
      The colour looks in real life a bit different, compared to the product picture of Giant. I was a bit surpriced but I am really happy with the colour.
      I wouldnt call the colour aggressive, but it is vibrant and shiny especially in the sunlight. The colour really stands out, compared to most bikes.
      Do not know how valueble it is to you, but many other cyclists told they loved the looks of the bike as well.

  2. Ben van plan een advanced 2 2021 propel te kopen. Is hij nog verbetert ten opzichte van 2020?
    Ik heb er een in de winkel gezien metallic zwart en vond dat het carbon niet zo effen gespoten was.
    Verder ben ik aan het twijfelen tussen een tcr en een propel maar de propel ziet er wel veel stoerder uit. (ben een beetje bang voor comfort)

    1. De Advanced 2 is hetzelfde gebleven ten opzichte van vorig jaar. Volgens Giant zijn de specificaties hetzelfde, maar is het gewicht wel 100 gram lager.
      De TCR zal net iets comfortabeler / minder hard aanvoelen vanwege de rankere zadelpen. Als je echt meer comfort zou ik voor de Defy gaan. Met de D-Fuse zadelpen, en de lage afgeplatte achtervork geeft die nog wat meer comfort. Ook heeft die meer ruimte voor nog bredere banden.

      In de Propel passen makkelijk 28mm banden, die kun je met relatief weinig druk rijden en dan kun je redelijk wat comfort uit de banden halen. Maar voor echt goed comfort is de Defy wel de beste optie.

      1. Hoi Bas, bedankt voor je artikel. In deze reactie lees ik dat er makkelijk 28mm banden passen, maar in het artikel geef je aan dat een Grand Prix 4000 waarschijnlijk niet gaat passen. Ligt het dan voornamelijk aan de lekbestendigheid van een band of deze gaat passen? hoe lekbestendiger, hoe minder waarschijnlijk deze past?

        Ik wil namelijk 28mm banden op mijn Giant Propel Advanced 2 uit 2019 zetten, maar niet voordat ik zeker weet dat het past!

        Alvast bedankt!

        1. Hoi Orlando, dankjewel voor je reactie.

          Tot 28mm banden passen in de Propel en dan heb je aan beide kanten nog ongeveer 3-4 mm ruimte. Een 28mm Grand Prix 5000 band valt in de praktijk op veel velgen als 29 of 30mm breed en past dan nog net met minimale ruimte. Een 28mm Grand Prix 4000 meet in de praktijk nog wat breder, eerder richting de 31-32mm afhankelijk van de velgbreedte. Dat heeft niet zozeer met de anti-lek laag te maken, maar meer hoe de fabrikant rekent. Als een band gelabeld is als 28mm, dan hangt het van de velgbreedte en de bandendruk af hoe breed hij werkelijk is. De 4000 serie staat erom bekend veel breder te vallen dan aangegeven. Veel banden vallen net 1 of 2 mm breder dan het label aangeeft, zeker als je met bredere moderne velgen rijdt van 19 of 21mm intern breed.

          Vermoedelijk gaat een 28mm Grand Prix 4000 net passen. Alleen is de kans op lakschade dan heel groot en dan moet je dus niet willen. Als je schuin door de bocht gaat dan kan een wiel als heel iets vervormen en heb je gelijk lakschade. Daarom is het belangrijk om minimaal 2-3mm ruimte te houden aan beide kanten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *