Giant Propel Advanced 2 disc [5000 km review]

Naast mijn Koga Colmaro wilde ik graag een snelle racefiets. Al snel viel mijn oog op de Giant Propel Advanced 2 disc. Eigenlijk een Duits model, maar gelukkig toch te verkrijgen. Met dezelfde vormgeving als de hoogste Propel Advanced SL, maar met een relatief lage prijs. Zeker voor een racefiets met schijfremmen met alles geïntegreerd. Met deze fiets heb ik dit jaar al veel trainingstochten gereden en Race Around The Netherlands. 

Het (gebrek aan) comfort

De Propel staat natuurlijk niet echt bekend als comfortabele fiets. Het stijve en aerodynamische frame doet flinke compromissen qua comfort. Maar hoe erg is het gesteld met het comfort? 

De eerste lange rit met deze Propel was ‘rondje IJsselmeer’ (Strava link). Met ongeveer 6 bar in de banden voelde hij wel hard aan. Het liefst heb ik een fiets die net wat minder hard aan voelt. Maar het gevoel van snelheid compenseerde het mindere comfortabele gevoel. Nergens kreeg ik last van pijntjes, net comfortabel genoeg dus. En ook de laatste 100 kilometer voelde de Propel nog goed aan. Een hele opluchting. 

Giant Gavia tubeless banden

De ritten erna bleek dat de bandendruk cruciaal is bij de Giant Propel. Met relatief weinig druk in de tubeless banden (zo’n 5.5 – 6 bar in de 25mm band) voelt de Propel prettig aan. Met meer dan 7 bar dan voel je veel meer van alle kleine hobbeltjes en kan het onplezierig worden. 

Gelukkig heeft Giant standaard tubeless banden gemonteerd waar je met weinig druk kunt rijden, zonder het risico van stootlek. De Giant Gavia banden zijn wat goedkopere banden. Toch gaven ze goede grip en voelden niet heel stug. Vermoedelijk zal het feit dat ze tubeless zijn daaraan hebben bijgedragen. Ik heb 1500 km met deze banden gereden en zelfs met weinig sealant helemaal geen lek gereden. 

Bandenupgrade

Toch zouden een paar snelle high-end banden wel passen bij het karakter van deze racefiets. Ook kun je met een paar 28mm banden nog wat aan comfort winnen. Let wel op dat de 28mm banden niet veel groter vallen dan 28mm. Een Grand Prix 4000 28mm gaat vermoedelijk niet passen. 

Schakelen

De Shimano 105 groepset is kwalitatief enorm goed. En alle kabels gaan mooi door het stuur en het frame heen. Deze integratie een dik pluspunt van Giant, want het ziet er enorm gaaf uit. Ook schijnen de kabels nog 1 of 2 watt weerstand te geven. Die bespaar je op deze Propel ook maar mooi. 

Maar alle kronkels die de kabels moeten maken komen de schakelprestaties niet ten goede. Bij deze Propel merk je dat hij wel precies schakelt, maar dat de kabel iets meer frictie geeft waardoor het iets minder soepel gaat. 

Het remmen met de schijfremmen ging gewoon goed. Ondanks dat Giant heeft bezuinigd op tektro schijven, voelt de remkracht prima aan. Giant kiest in tegenstelling tot veel andere fabrikanten voor 140 mm schijven. De 160mm schijven hebben merkbaar een grotere hefboom en daardoor een betere remkracht. 

De Giant PA-2 wielset

Giant heeft haar eigen PA-2 wielset in deze Propel gezet. Onder dezelfde naam hadden ze de jaren ervoor ook eigen wielen in de velgrem Propel racefietsen gezet. Deze schijfremversie lijkt hoger en breder. Het komt de looks in ieder geval wel ten goede. Het lijken bijna carbon wielen.

De naven zijn van Giant en ‘made by Formula’. Duidelijk is wel dat Giant hier wat op bezuinigd heeft. De spaken komen van Sapim. Helaas zijn deze rond wat de looks en aerodynamica niet ten goede komt. Met 28 spaken in het voor- en achterwiel heb je wel een sterke wielset. 

Is de Giant Propel Advanced 2 disc een aanrader?

Als je een snelle carbon racefiets zoekt om op de vlakke wegen extra snel te rijden is dit echt een aanrader. De snelheid gaat wel wat ten koste van het comfort, maar met de tubeless banden zal dit voor velen niet een groot probleem zijn. 


Ook het gewicht is met 9 kg (volgens Giant in de standaard configuratie) wat hoger dan die van andere carbon racefietsen. Echt voor de vlakke wegen dus. 

Vergeleken met andere aeroracers met schijfremmen is deze Giant Propel wel echt heel scherp geprijsd met een adviesprijs van 2499. De semi-hoge wielen en de interne kabeldoorvoer geven hem dezelfde looks als veel duurdere varianten. 

Bekijk ook andere blogberichten