Koga Colmaro Allroad [8000 km review]

De Koga Colmaro Allroad is de gravelfiets die Koga vorig jaar gelanceerd heeft. Het Colmaro frame is dezelfde als die op de racefietsen in 2019 gebruikt wordt, maar op deze uitvoering liggen gravel banden. 

Ik had hem in 2018 gekocht met het oog op de Transcontinental Race die ik vorig jaar heb gereden. Vanwege de Sram Rival 1x groep, de mooie afwerking en de mogelijkheid om brede racefietsbanden te monteren. Ik hoopte dat hij met racebanden net zo snel zou zijn als een gewone racefiets en toch sterk genoeg om keihard over de zandpaden te rijden (met de Transcontinental Race)

Het Colmaro frame

Het frame van de Koga Colmaro is van aluminium. Maar de lasnaden zijn zo strak weggewerkt dat ze niet ziet. Echt enorm mooi. Er zijn bijna geen framebouwers die de lasnaden zo mooi wegwerken. Negatieve uitzondering is de achtervork. Bij de bevestiging van de remklauw is zijn de lasnaden wel overduidelijk zichtbaar. Jammer dat Koga het hier heeft laten liggen. 

De kabels gaan mooi binnendoor. De kabel van de schijfrem gaat mooi door de voorvork heen en zelfs de schakelkabel van de achterderailleur gaat door de liggende achtervork. Veel gravelracers hebben allemaal nokjes voor bagagedragers en extra bidonhouders. Deze
Colmaro niet. Waardoor hij helemaal het karakter heeft van een racefiets. Voor bikepacking of fietsvakanties heeft deze fiets dus wel bikepacking tassen nodig.

Zithouding en comfort

De zithouding op deze Koga is lekker comfortabel. Met een vrij hoge stack en korte reach lijkt hij heel erg op een endurance racefiets. Met een carbon zadelpen die de trillingen wat dempt, is de Koga erg comfortabel. Voor de rest houd je de mogelijkheid om banden tot 35mm breed te monteren, met wat minder druk zorgen deze ook voor extra comfort. 

Het stuurgedrag offroad

De racegeometrie merk je wel echt. Voor een gravelbike voelt de Colmaro heel nerveus aan. In lastige bochten mis je wat stabiliteit. Maar op de rechte stukken is deze Colmaro wel echt een snelheidsmonster. Je merkt dat hij snel vooruit wil. 

De Schwalbe G-One gravelbanden

De gemonteerde Schwalbe G-One gravelbanden rollen op het asfalt zeker niet zwaar. Maar ze zijn merkbaar zwaarder dan normale racefietsbanden. Het kost wat gewenning om met lage druk goed door de bochten te gaan, maar doordat de noppen klein zijn buigen ze niet mee. 

Op zandpaden doen de Schwalbe G-One banden het ook enorm goed, ze geven goede grip en veel vertrouwen. Wel zijn de 35mm banden net wat te beperkt om de hobbels en boomwortels weg te filteren. 

De Colmaro als racefiets, is het eigenlijk wel een gravelbike?

Met 28mm racebanden komt de Colmaro uit de verf als echte racefiets. Deze banden geven merkbaar meer grip op de verharde weg en rollen een stuk lichter. Eigenlijk is deze Koga ook gewoon een racefiets, maar dan met wat meer ruimte voor bredere banden.

De wielbasis van minder dan 100 cm en de 73 graden balhoofdhoofdhoek zie je normaal gesproken alleen bij pure racefietsen. Endurance modellen en gravelbikes hebben in principe altijd een grote wielbasis en een luiere balhoofdhoek. 

Sram Rival 1x

De Sram Rival 1x groepset is ‘echt gravel’. Op racefietsen zie je deze groepset weinig, maar op de offroad fietsen is hij enorm populair. Met 1 voorblad hoef je minder te schakelen en niet na te denken over welke shifter het handigst is. Ook wordt de groepset zo lichter. 

Met 1 voorblad ligt je ketting recht op de middelste kransjes van je cassette. Dit is meestal met een snelheid van tussen de 24 en 34 km/u. Eigenlijk ideaal dus als je lekker wilt toeren. Dan heb je een efficiënte overbrenging en minder slijtage. 

Maar een 1x aandrijving heeft niet alleen maar voordelen. Om genoeg bereik te krijgen heeft Koga een gigantische 11-42 cassette gemonteerd op deze Colmaro. Dit doet het gewichtsvoordeel alweer te niet. Sterker nog; de cassette is met meer dan 500 gram echt zwaar. Ook zorgt het voor grotere tussenstappen. De versnellingen die je veel gebruikt verspringen met 2 tanden tegelijk. 

Het 44 voorblad is op zich lekker allround als racefiets. Tot 50 km/u kun je dan prima meetrappen. Maar als endurance racefiets zou een kleiner voorblad beter passen, zeker voor in de bergen. Voor mijn ritjes naar het buitenland had ik er daarom een 40 voorblad op gezet en ben met een 11-32 cassette gaan rijden. Maar ook dat was soms nog wel zwaar. 

De Sram Rival remmen geven goede remkracht, maar in de regen piepen ze wel. Ook het afstellen is lastiger dan bij de Shimano remmen. Mogelijk zal de 160mm remschijf daar ook voor zorgen. Met name het piepen in de regen was erg storend. 

Het schakelen bij de Sram groepen is even wennen. Je moet iets meer kracht zetten dan bij Shimano en je hebt nu 1 schakelhendel in plaats van 2. Met de klikjes krijg je goede feedback van de shifters. Zwaarder schakelen is 1 klikje en lichter is 2 klikjes. Na wat gewenning gaat dit prima. 

Novatec wielen

De Novatec wielen zijn geen lichte wielen, wel enorm degelijk. Volle bak offroad rijden is geen enkel probleem. Na ongeveer 4000 km met deze wielen te hebben gereden lopen de lagers wel minder soepel en hapert het freewheel soms. Onderhoud en op tijd de lagers vervangen is dus wel een must bij deze wielset.

De 20mm brede velgen ondersteunen de brede banden goed. Waarschijnlijk draagt dit bij aan het precieze stuurgedrag. Met 30mm hoogte zien de wielen er ook nog eens heel mooi uit. 

Is de Koga Colmaro een aanrader?

De Koga Colmaro Allroad is een prima allround racefiets die voor 1899 veel waar voor zijn geld biedt. Eigenlijk is het meer een racefiets dan een gravelbike. De naam Allroad zegt het precies. Als je vooral op asfalt rijdt en soms op onverhard dan is deze Colmaro perfect. 

De enige nadelen zijn de Sram remmen die nogal gemakkelijk piepen en de 1×11 versnellingsgroep in sommige gevallen. Ben je een mooi weersfietser en maken de grote tussenstappen bij de versnellingen niets uit? Dan ga je veel plezier beleven van deze Colmaro.

Bekijk ook andere blogberichten